Méliès, Georges

Méliès, Georges, francuski filmski redatelj i producent (Pariz, 8. XII. 1861 – Pariz, 21. I. 1938). Voditelj iluzionističkoga kazališta Robert-Houdin (od 1888), filmskoj proizvodnji privlače ga prve Lumièreove projekcije (1895) te druge godine započinje vlastitu produkciju filmova, od 1897. u vlastitom specijaliziranom studiju i tvrtki (Star-film). Iako je isprva radio po uzoru na Lumièrea, odmah se posvetio snimanju insceniranih iluzionističkih točaka, a otkriće tehničkih mogućnosti filma u proizvodnji trikova (montaže) unutar kadra (nestajanja likova iz kadra, čudesne transformacije jednoga lika u drugi – Nestanak jedne dame iz kazališta, 1896; Mefistov laboratorij, 1897; Cagliostrovo zrcalo, 1899. i dr.) navelo ga je da njeguje takve filmove, inicira žanr narativnih trik filmova rađenih iznimnom vještinom, često s fantastičnim sadržajima, te da razrađuje naraciju u više “slika” (francuski: tableaux) koristeći se međuscenskom montažom (Put na Mjesec, 1902; Osvajanje Sjevernoga pola, 1912). Montažne sklopove primjenjuje i u pseudodokumentarnim rekonstrukcijama (Afera Dreyfus, 1899; Krunidba kralja Edwarda VII., 1902). Iznimno plodan, razvio je veliku i popularnu produkciju te ovladao francuskim i američkim tržištem, izazvavši pravu poplavu plagijata i imitacija, koja ga je konačno, uz razvoj drugih igranofilmskih žanrova i stilskih rješenja, istisnula s tržišta i dovela do bankrota. Svojom plodnom proizvodnjom (više od 550 filmova), imaginativnom raznovrsnošću i svjetskim utjecajam, Méliès je jedna od ključnih ličnosti u povijesnoj preinaci filmske proizvodnje iz pretežito dokumentarističke u pretežito igranofilmsku, koja je potom ubrzano postala temeljem masovnomedijske industrije filma.