afrička umjetnost

Umjetnost naroda Afrike 1. plesna maska, Nigerija; 2. plesna maska, Bakuba, Kongo; 3. zlatna maska, Ašanti, Gana; 4. tiskana tkanina, Bambara, Mali; 5. glava, Ife, Nigerija; 6. figura s posudom, Baluba, Kongo; 7. podglavak, Baluba, Kongo; 8. obredna posuda plemena Joruba, Nigerija; 9. figura relikvijar, Bakota, Gabon
afrička umjetnost, likovno izražavanje stanovnika afričkoga kontinenta. Ostvarenja su uglavnom skulpture od drva i druga djela plastičkog umijeća izrađene jednostavno, gotovo apstraktno. Proporcije su sasvim zanemarene, glava je uvećana jer je, po vjerovanju primitivnih plemena, ona sjedište mudrosti, moći i dobrote; figure su koncipirane frontalno i uvijek statično. Tradicionalna je afrička umjetnost simbolička povezanost pojedinca s plemenom i plemena s univerzumom. Ta umjetnost izražava složeni unutarnji život naroda; svaki važan čin u plemenskom društvu, od smrti do rođenja, od suše do kiše, prati odgovarajući obred, kojemu je potrebna figura ili predmet (fetiš, totem, maske, namjenski ritualni predmeti, figure pokojnika i dr.). Skulpture su prilagođene valjkastome obliku debla; često su polikromirane (žarke boje) i inkrustirane – žarkim staklenim zrncima, dijelovima školjaka, zubima životinja i dr.; u nekim dijelovima afričkoga kontinenta rezbare se kljove slona i životinjske kosti; rijetka je kamena plastika. Posebnu kategoriju afričkih likovnih proizvoda, dio religijsko-magijskog inventara, čine maske ratničkoga ili kultnoga značenja (totemizam, animalizam, mistične inicijacije i dr.), od obične imitacije životinjskih glava do grotesknih i zastrašujućih obrazina. Oblikuju se od najraznovrsnijih materijala, rezbare se, inkrustiraju, polikromiraju s obilatim dodacima perja, lika, krzna i sl. Antinaturalizam i lapidarnost, gotovo apstraktnost izraza, te likovna raskoš boja i oblika utjecala je na pojedine slikare i kipare ekspresioniste, foviste, poglavito kubiste (Karl Schmidt-Rottluff, Henri Matisse, Pablo Picasso). Datiranje predmeta od drva otežano je zbog ograničena trajanja (između 150–200 godina). Keramika (najčešće uporabna, kućna) izrađuje se u različitim tehnikama i oblicima. Rijetka je primjena metala, umijeće lijevanja bronce u zapadnoj Africi doseglo je visok stupanj u plastici iz Benina koja je izvedena tehnikom cire perdue (lijevanje s pomoću modela od voska), a potječe iz XIII–XIV. stoljeća. Oslikavanje zidnih površina datira iz ←VII. tisućljeća (oslikani i urezani crteži životinja i ljudi u špiljama južne Afrike i Sahare). Likovni je izraz vrlo raznolik, uvjetovan plemenskim mjerilima i prirodnim okolišem; pretežito je narativan, plošno shematiziranih likova, a u koloritu ograničen na nekoliko boja (bijela, crna, oker, crvena). U graditeljstvu su glavni materijali drvo, trska, kora, lišće, lijane i sl.; vrlo rijetko gradi se kamenom (ostaci zidina i utvrda u takozvanoj kulturi Zimbabvea u istočnoj Africi). Nastambe su pretežito kružna tlocrta (krov je čunjast ili kupolast). Zidovi nastamba (izvedeni od pletena šiblja premazanog ilovačom) oslikavaju se crtežima ili ornamentima magijskoga značenja. Svi drveni dijelovi (stupovi, grede, dovratnici i dr.) nastambe za poglavicu i “kuća za muškarce” bogato se rezbare, a često i polikromiraju. Danas razlikujemo tradicionalnu izvornu afričku umjetnost, zatim onu nastalu nakon dolaska misionara na crni kontinent (miješanje afričkih i kršćanskih utjecaja, sinkretizam), proizvode oblikovane na tradicionalan način namijenjene tržištu – suveniri, i napokon novu afričku umjetnost koja se pojavila prije nekoliko desetljeća i koja je po estetskim kriterijima postala dio svjetske moderne umjetnosti.