multinacionalne kompanije

multinacionalne kompanije, poduzeća s razgranatom mrežom podružnica diljem svijeta koje su sve kapitalno povezane, odn. zajedničko im je većinsko vlasništvo središnjice nad svima, te vođenje zajedničke usklađene poslovne politike. Povijest m. k. seže još u sr. vijek i španj. koloniziranje Juž. Amerike. Tadašnja svrha osnivanja podružnica u drugom dijelu svijeta bila je iskorištavanje prir. resursa za dobrobit središnjice. Današnji razvoj takve vrste kompanija uvjetovan je što lakšim probojem na nova tržišta, štednjom na transportnim troškovima, prebacivanjem proizvodnje u zemlje s jeftinom radnom snagom radi uštede u troškovima plaća, raznim poreznim pogodnostima u drugim zemljama itd. Velike kompanije jednostavno su prisiljene biti prisutne u svakom “kutku” svijeta zbog nemilosrdne konkurencije te se moraju boriti za svaki komad tržišnoga kolača u svrhu stjecanja i očuvanja konkurentne prednosti. M. k. donose mnoge pozitivne učinke na nac. gospodarstvo prenoseći svoj know-how i olakšavajući zemlji uključenje u tokove svj. trgovine. Nekoliko najvećih m. k. ostvaruje godišnji prihod koji i po nekoliko puta prelazi godišnje proračune većine malih zemalja. Tolikom količinom kapitala one su u mogućnost čak i kontrolirati stanje na tržištu, što može izazvati i neželjene negativne posljedice na pojedina gospodarstva. Danas u svijetu ima više od 70 tis. m. k. s više od 700 tis. podružnica.