ekonomija razmjera

ekonomija razmjera, smanjenje jediničnih troškova (troškova po jedinici proizvoda) do kojega dolazi proizvodnjom u velikim razmjerima. Zahvaljujući masovnoj proizvodnji fiksni se troškovi (izdaci za tvorničke zgrade, strojeve, režijsko osoblje itd.) raspoređuju na veći broj proizvoda. To daje prednost velikim poduzećima, a u nekim slučajevima čak isključuje postojanje malih poduzeća. Na primjer, minimalna serija za rentabilnu proizvodnju pojedinog tipa automobila može se kretati od nekoliko stotina tisuća pa i do milijun komada na godinu. Osim izravnog smanjenja jediničnih troškova, proizvodnja u velikim razmjerima omogućuje veću podjelu rada i specijalizaciju ljudi i strojeva, što donosi mnoge daljnje prednosti i također posredno smanjuje troškove. Ekonomiju razmjera mogu u potpunosti iskoristiti poduzeća u zemljama s velikim unutarnjim tržištem. Poduzeća malih zemalja ekonomija razmjera upućuje na proizvodnju za svjetsko tržište, a male zemlje na razne oblike međunarodne ekonomske integracije radi postizanja širih tržišta za velikoserijsku proizvodnju. Postoje i granice ekonomiji razmjera (→ disekonomija razmjera).
Pogledaj natuknicu u drugim edicijama: