Etruščani ili Etrurci, drevni narod nastanjen na području Apeninskoga poluotoka. Njihovo podrijetlo nije u znanosti sasvim razjašnjeno: prema nekim istraživačima, Etruščani su na talijanskom prostoru autohtoni narod, dok su prema drugima uselili početkom I. tisućljeća pr. Kr. s područja Male Azije ili iz južne Europe. Sjedište Etruščana nalazilo se na prostoru današnje talijanske pokrajine Toscane, gdje je 12 etrurskih gradova ustrojilo konfederaciju. Postupno su širili vlast i na šira područja (neko su vrijeme gospodarili i Rimom), a u V. st. pr. Kr. ovladali su i Korzikom. Najpoznatiji etrurski gradovi bili su Felsina (Bologna), Clusium (Chiusi), Volsinii (Bolsena), Caere (Cerveteri), Arretium (Arezzo), Perusia (Perugia), Volaterrae (Volterra) i dr. Godine 474. pr. Kr. južnotalijanski Grci porazili su ih u bitki kraj Kume, nakon čega moć Etruščana opada. Poslije dugotrajnih ratova u IV. st. pr. Kr. dospijevaju pod vlast Rima, iako su sve do carskoga doba sačuvali svoju kulturnu posebnost. Etrurska kultura, osebujna i još uvijek nedovoljno istražena, predstavlja jedan od temelja kasnije rimske civilizacije. Jedan su od prvih kulturnih naroda Europe: gradnja cesta, luka; visoko razvijena plastika, osobito vezana uz zagrobni život; trgovina, pomorstvo. Snažno su utjecali na rimsku kulturu koja, međutim, briše etrurske tragove. U svakodnevnom životu osobito je važan utjecaj religije i vjerovanja u zagrobni život, pretkazanja, rituali, proricanja. Istaknuta javna uloga svećeničkoga staleža.
Likovna umjetnost
U okviru antičke umjetnosti etrurska tvori zasebnu i osebujnu grupu; ona se oslanja, osobito u slikarstvu i keramici, na grčke izvore (preko uvezenih predmeta koji postaju uzorom domaćoj proizvodnji), a presudno djeluje na kasniji razvitak rimskoga graditeljstva i skulpture, posebno portretne. Od etrurske arhitekture sačuvalo se razmjerno malo, uglavnom gradska vrata i zidine (Perugia, Volterra) i ostatci takozvanih tuskanskih hramova (tip hrama na visokom postolju s trodijelnom celom, u skladu s kultom koji je srodna božanstva povezivao u trijadu, što pokazuju ostaci hramova u Faleriji i Orvietu). Osobito mjesto u etrurskoj umjetnosti zauzima grobna arhitektura, grobovi se nazivaju prema glavnim motivima njihovih zidnih slika, pronalazačima ili prema pučkim nazivima. Već u VII. st. pr. Kr. postoje razvijeni oblici grobova četverokutna ili kružna tlocrta s kupolom i dugim prilaznim hodnicima (Cerveteri, Volci); raskošne su unutrašnjosti (sarkofazi, zidne slike) i bogatih grobnih priloga (posuđe, nakit, oružje, ukrasni i uporabni predmeti posebno ogledala). Poslije se grobne komore ugrađuju u stijene, katkad s arhitektonski izvedenom fasadom (Orvieto). Realističku figuralnu i ornamentalnu dekoraciju hramova radili su uglavnom u terakoti, koju su često oslikavali (Glava Hermesa iz Veija, mnogobrojni grobni sarkofazi i stele), a postoje i iznimna djela u bronci (Kapitolijska vučica, Himera iz Arezza, Mars iz Todija). Najbolja su ostvarenja etrurske umjetnosti zidne slike u grobnim komorama; najstarije potječu iz VI. st. pr. Kr., a najznačajnije su one iz grobova u Tarquiniji, Chiusiju. Obično su prikazivani jahači, životinjski likovi, prizori iz lova i ribolova, plesa i gozba, pogrebne svečanosti i krajolici; ono slijedi u općim crtama grčko slikarstvo, ali su izražene etrurske osobitosti: realizam, prirodnost u držanju i pokretima likova te prikazivanje krajolika. U doba helenizma tematika slika postaje ozbiljna, slikaju se prizori iz mitova o bogovima podzemlja i demona smrti. Etrurske zidne slike jedini su sačuvani spomenici monumentalnoga antičkoga slikarstva prije rimskoga razdoblja. Djela umjetničkoga obrta od VII. do V. st. pr. Kr., iznimno visoke kvalitete i tehničkoga savršenstva (keramika, nakit, predmeti svakodnevne uporabe od kovine i oružje), odaju grčke utjecaje; od IV. st. pr. Kr. kvaliteta tih radova znatno opada. Etruščanske nekropole Cerveteri i Monterozzi od 2004. na UNESCO-ovu su popisu svjetske kulturne baštine.