islamska umjetnost (graditeljstvo), lik. stvaranje mnogobrojnih naroda islam. vjeroispovijesti, na golemu području od Indije do zap. Afrike i Španjolske od VII. st. Djelujući kroz gotovo 1500 god. na tako velikom prostranstvu, islam. umjetnost nije jedinstvena; razlikujemo nekoliko stilskih grupa i regionalnih inačica u kojima razaznajemo preuzete i asimilirane elemente predislam. civilizacija: sasanidsko-perzijske, bizantske, koptsko-egipatske i kasnoantičke umjetnosti. U početnoj fazi (stil Omejida) kršć. crkve pretvaraju se u mošeje (Damask) ili upotrebljavaju ostatke ant. arhitekture (Córdoba). U stilu Abasida (do 1000) prevladavaju perz. ormamentalni elementi u štuko tehnici (Samarra). Seldžučki stil (XI–XIII. st.) u cijeloj islam. Aziji stvara mošeju s karakterističnom velikom nišom (ivan), te izgrađuje monumentalne mauzoleje (Perzija). U mamelučkom stilu (XIII–XVI. st.) grade se mauzoleji i grobne mošeje u Egiptu i Siriji. Najraskošniji razvoj doživljava umjetnost islama u maurskome stilu na području Španjolske (Alhambra kraj Granade, XIII., st. i Alcazar u Sevilli). Mauri su na Pirenejskom poluotoku bili graditelji u službi kršć. vladara (stil mudejar, Pilatova kuća u Sevilli iz XVI. st.). Perzijsko-mongolski stil pokazuje utjecaje Dalekoga istoka, razvija uporabu kupola (Samarkand); procvat poglavito minijatura i keramičkih proizvoda. Safavidski stil (1550–1720) daje islam. graditeljstvu nove elemente (kralj. džamija Masadžid-e-Šah u Esfahanu); klasično razdoblje proizvodnje raskošnih ćilima i skupocjenih tkanina. U Indiji se razvio mogulski stil (1520–1800) s izvornom arhitekturom u kamenu (Akdarova mošeja, Crvena palača iz XVI. st., palača Taj Mahal, iz XVII. st. i Biserna palača u Agri). Osman. stil proširio se od 1300. po čitavome Osman. Carstvu s jakim biz. utjecajima (Muratova i Zelena džamija u Bursi, džamija Sulejmana II. u Carigradu, XVI. st., Gazi Husrev-begova u Sarajevu, XVII. st.). Osnovni tip sakralne arhitekture je mošeja, džamija uokvirena zidom s trijemovima koji tvori dvorište u kojem je česma za obredno pranje (šadrvan sebil). U unutrašnjosti građevine je niša, određena za imama (mihrab) i bogato izrezbarena drvena govornica (mimber); uz mošeju je jedan ili više tornjeva (munara, minaret). Ovakav tip razvio se rano (Ibn Tulunova mošeja u Kairu, IX. st.). Često su s njima povezane i vjerske škole (medrese, mektebi) i knjižnice. Pod biz. utjecajem razvila se mošeja centralnoga tipa s kupolom (Omarova mošeja u Jeruzalemu, kraj VII. st.). U islam. graditeljstvu grade se grobnice četvrtasta tlocrta zasvođene kupolom (turbe). Važan je arhit. element luk; u obliku potkove i zastorast (Španjolska) te sedlast i lađast (Perzija). Zidovi, stupovi, kupole i lukovi prekrivaju se ornamentima u opeki, štuku (stalaktitni stropovi), raznobojnom mramoru, fajansi, glaziranim pločicama (azulejos). Motivi su najčešće geometrijski (arabeska), rijetko ljudski ili živi. I. u. zazire od lik. prikazivanja sakralnih i figuralnih tema. Osobit razvoj postiže minijaturno slikarstvo (prijepisi Kurana, prijevodi ant. tekstova i djela perz. pjesnika), najraskošnije u Perziji i Indiji od XV. do XVIII. st. Različite grane primijenjene umjetnosti dosegnule su visoke domete: fajansa, staklo, emajl, drvorezbarstvo, obrada kože, kovine, tekstil te poglavito ćilimarstvo (Anatolija).