popularna kultura

popularna kultura, općenito, kultura koja se sviđa najširim slojevima, masovna, pučka, svakodnevna kultura; u užem smislu, komerc., medijska kultura s kult. industrijama. Ranija shvaćanja p. k. ugl. su određena njezinom oprekom prema tzv. visokoj kulturi, kulturi elite. Razvitkom komunikacijskih tehnologija i kult. Industrija, pojam dobiva posebno obilježje te se ponajprije vezuje uz one oblike kult. proizvoda koji mogu postići komerc. efekt. U tom smislu p. k. nije proizvod širokih slojeva, njihov kult. izraz, kao što je to prije bila pučka kultura, nego je proizvod namijenjen tim slojevima kao kultura dokolice, zabave, odmora (po nekima i “zatupljivanja”), tj. u funkciji podređivanja javnog života potrebama proizvođača različitih dobara, multinac. korporacija, industrije zabave, te medija koji su i sami dio tehnologije ostvarivanja gosp. i polit. moći. Premda je p. k. prije imala mnoge teorijske zagovornike u smislu ideje o “približavanju kulture masama”, danas pretežu kritički stavovi koji upozoravaju na njezinu planetarnost koja potire “kulturnu različitost” i “kulturni identitet”, os. manjih naroda i društv. zajednica.
Pogledaj natuknicu u drugim edicijama: